Voordelen voor de zelfstandige vakman van JS bemiddeling


Afspraak is afspraak


Voorkomen is beter dan genezen, want wij maken vooraf duidelijk afspraken. Bij ons geld: afspraak is afspraak. Dat geldt voor zowel de opdrachtgever als voor jou. Heb jij een uitdaging? Dan zorgen wij voor de oplossing.

24/7 persoonlijk contact


Als team zien wij jou als onze collega. Je kan ons altijd bereiken en je hebt een vast contactpersoon . Op deze manier kunnen wij samen met jou zorgen voor een mooi resultaat. Je kan altijd al je vragen stellen of problemen aan ons voorleggen. Wij helpen je graag, want dat is onderdeel van ons vak.

Zekerheid en transparantie


Alle zelfstandige vakmensen die via JS bemiddeling werken hebben de vrijheid van het ondernemerschap, gecombineerd met de zekerheid van de contractuele afspraken die wij met alle betrokken partijen maken. Wij zorgen voor continuïteit in een bouwwereld die steeds flexibeler wordt.

Hoe wordt je zzp’er?


Benieuwd welke stappen u kunt ondernemen om zelfstandig te kunnen ondernemen? ZZP Nederland heeft een uitgebreid tienstappenplan dat u begeleidt van idee tot realisatie.

Als u zzp'er wilt worden, moet u een aantal zaken op een rijtje zetten. Dit kan met een stappenplan. Hieronder bieden wij u een aanzet voor zo'n stappenplan. Er wordt kort uitgelegd wat met elke stap wordt bedoeld.

bron: zzp-nederland.nl

 

1: Oriëntatie / overweging

Het lijkt mooi om zelfstandig te werken en dat is het ook. Echter er kleven ook nadelen aan een eigen bedrijf, hoe groot of klein uw bedrijf ook is. In de eerste plaats loopt u ondernemersrisico. Nu zal dat risico als zzp'er niet zo groot zijn, maar u heeft bijvoorbeeld geen enkele garantie voor opdrachten of inkomen. Het is dan ook een goed idee om uw ideeën te bespreken met familie, vrienden en bekenden. Ga vooral niet overhaast van start. Wat nu een goed idee lijkt is over enkele weken/maanden waarschijnlijk nog steeds een goed plan.

2: Maak een plan en wees kritisch

Om uw idee te toetsen op haalbaarheid schrijft u een ondernemingsplan. Dit hoeft geen uitvoerig document te zijn, maar schept wel duidelijkheid. Dit plan schrijft u in eerste instantie voor uzelf om duidelijk te maken wat er allemaal komt kijken bij het starten van een eigen bedrijf. Met een ondernemingsplan is het gemakkelijker om in een later stadium anderen ervan te overtuigen dat u een goed idee heeft. Dit kan belangrijk zijn om bijvoorbeeld uw financiering rond te krijgen. In een ondernemingsplan komen de sterke en zwakke kanten van de ondernemer en de kansen en bedreigingen van de onderneming aan het licht. Ook maakt u in een ondernemingsplan een financiële begroting. Bekijk niet alles door een roze bril, maar wees kritisch op uzelf.

3: Kamer van Koophandel en BTW-nummer

Voordat u daadwerkelijk kunt beginnen zult u zich moeten inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Voor de inschrijving in het handelsregister dient u een geldig legitimatiebewijs mee te nemen. Bij het inschrijven in het handelsregister krijgt u tegenwoordig ook een btw-nummer mee. U hoeft dus niet meer apart naar de Belastingdienst. Bij inschrijving betaalt u een eenmalige inschrijfvergoeding van € 50,-.

4: Modelovereenkomsten

U kunt uzelf dan wel als freelancer (of zzp'er, dit is bijna hetzelfde en kan door elkaar worden gebruikt) beschouwen, dit betekent niet dat de Belastingdienst en UWV dit ook doen. Als u twijfelt of de werkrelatie die u heeft met uw opdrachtgever wel door de Belastingdienst wordt beschouwd als een ondernemersrelatie, dan kunt u gebruik maken van vooraf getoetste modelovereenkomsten. Er staan meerdere goedgekeurde modelovereenkomsten op onze website. Als u werkt volgens de artikelen in de modelovereenkomsten, dan geeft de Belastingdienst vooraf al vrijwaring voor het betalen van loonheffingen. Let op: werken met modelovereenkomsten is niet verplicht.

5: Huisvesting

De meeste ZZP'ers werken op locatie van de opdrachtgever en hebben geen bedrijfsruimte nodig. In andere gevallen dient u goed te overdenken wat u beslist nodig heeft en wat dat kost. U kunt thuis werken of in een bedrijfspand. Verzamelgebouwen zijn ook goede opties. Waar u uiteindelijk ook voor kiest, u zult met een aantal zaken rekening moeten houden. Welke eisen stelt u aan de ruimte? Wat is het bestemmingsplan van die ruimte? Kunt u op die locatie eventueel uitbreiden? Welke regels gelden voor uw bedrijfsruimte, valt u onder winkel- of horecaruimte of onder kantoorruimte? Al deze zaken dienen goed te worden uitgezocht en doordacht voordat u uiteindelijk uw keuze bepaalt.

6: Een rechtsvorm kiezen

Als u een bedrijf start, dan zult u een rechtsvorm moeten kiezen voor uw bedrijf. Veel zzp'ers werken als een eenmansbedrijf maar er zijn ook andere opties. ZZP is geen rechtsvorm, dus u kunt zich ook niet inschrijven bij de Kamer van Koophandel als zzp'er. Bij de keuze van een rechtsvorm spelen aspecten als kosten en fiscale - en juridische gevolgen een grote rol.

7: Verzekeringen

Als zzp'er loopt u risico's. Die risico's kunt u afdekken door u te verzekeren. U moet zich natuurlijk persoonlijk verzekeren, maar ook voor uw bedrijf kan het handig zijn om bedrijfsverzekeringen af te sluiten. Een belangrijke verzekering is een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven, waarmee u belangrijke risico’s kunt afdekken. Indien u ergens werkt als zzp'er blijft u aansprakelijk voor de door u verrichte werkzaamheden! Een claim van een opdrachtgever kan aardig in de papieren lopen.

Andere verzekeringen die handig kunnen zijn: ziekte en arbeidsongeschiktheid, pensioen, glasschade, inboedel, rechtsbijstand, transport, inkomstenderving, diefstal en ga zo maar door. Het is aan u om te beoordelen welke verzekeringen u nodig acht. Aangeslotenen bij ZZP Nederland kunnen rekenen op een leuke korting bij diverse collectieve verzekeringen.

8: Financiering

Om uw bedrijf te kunnen starten heeft u misschien geld nodig. Er zijn vele manieren waarop u aan geld kunt komen. Normaal gesproken zult u zelf een gedeelte van het startkapitaal moeten financieren. Daarnaast kunt u terecht bij banken, familie, leveranciers of particuliere investeerders. Om geld van deze personen of instanties los te krijgen zult u wel een goed onderbouwd financieel plan moeten hebben.

9: Administratie

U bent bij wet verplicht om uw bedrijfsadministratie bij te houden en te bewaren. Alle basisgegevens die u op papier of elektronisch vastlegt moet u zeven jaar bewaren. Gegevens over onroerend goed moet u zelfs tien jaar bewaren. In uw administratie moet te zien zijn hoeveel btw u aan de Belastingdienst moet afdragen. Hiervoor moet u de facturen die u uitschrijft en betaalt bijhouden, net als uw uitgaven en ontvangsten en het privégebruik van goederen en diensten. Een goed administratiepakket bespaart u veel geld.

10: Sluit je aan bij het netwerk van JS

Voorkomen is beter dan genezen, want wij maken vooraf duidelijk afspraken. Bij ons geld: afspraak is afspraak. Dat geldt voor zowel de opdrachtgever als de zelfstandige vakman. Heb jij een uitdaging? Dan zorgen wij voor de oplossing. Wij zorgen voor continuïteit in een bouwwereld die steeds flexibeler wordt.

Alle zzp'ers die via JS bemiddeling werken hebben de vrijheid van het ondernemerschap. Wij staan achter de vakman met projecten die onafhankelijkheid en zekerheid bieden. Mocht er zich onverhoopt iets voordoen, zullen wij je altijd ondersteunen. Wij komen zelf uit de bouw en begrijpen hoe de bouwwereld werkt.